joi, 28 februarie 2013

Găluște cu brânză sărată




Copleșită de imensa ofertă de paste şi de alte produse, proaspete sau uscate, pe bază de făină, aproape că am uitat de tradiționalele găluște, de făină şi ele, pe care le preparam deseori – un aluat simplu, moale, din care apoi luam, cu lingura, porții potrivite, pentru a le fierbe în apă clocotită. Aceste găluște, mult întâlnite în bucătăria bunicii și a mamei, au fost, mai demult, foarte îndrăgite de copiii mei. Ba chiar, aşa cum îmi amintea Lizuca într-o zi, ea însăşi, fetița de 10-11 ani, le pregătea. Dar, în această lume, în care avem din ce mai puțin timp, apelăm poate prea des la produse industriale, ca să ne ușurăm munca. Astfel, bunele noastre găluște au căzut în dizgrație. Deși...nimic mai potrivit lângă o tocăniță de pui cu smântână.
Cu atât mai mari au fost surpriza și bucuria tuturor să găsească, oferite la masă, găluște proaspete, scăldate într-un mic iaz de untură topită, cu multă brânză telemea și cu bucățele crocante de șuncă.
V-am făcut poftă?
Atunci, ascultați aici:



Pentru 6 porții:
600 g făină
3 ouă
O lingură de ulei
Apă cât este necesar
Sare
300 g brânză telemea
100 g slănină
100 g costiță tăiată felii

Am pus făina într-un castron suficient de mare, am adăugat ouăle, uleiul, sarea și apă, la temperatura camerei, atât cât a fost necesar, ca să obțin un aluat mai moale, care să poată fi decupat cu lingura. L-am dat deoparte, să se odihnească, 20 de minute, şi am pus la fiert, într-o oală suficient de mare, 3 litri de apă.  Între timp, am tăiat mărunt slănina, am adăugat costița şi am lăsat totul la foc mic, până s-a topit grăsimea, am scos cu o lingură jumările de șuncă obținute. Am pregătit găluștele, rupând cu lingura bucăți de aluat, cam de 1,5 până la 2 cm (puteți să le faceți și mai mici, oricum cresc prin fierbere), și le-am fiert, pe rând, în apa clocotită. Sunt gata când se ridică la suprafață. Le-am strecurat şi le-am trecut printr-un jet de apă rece. Am turnat apoi găluștele în tigaia unde topisem slănina și le-am aşezat un pic pe foc, să se pătrundă de gustul bun, ușor afumat, al unturii topite. La sfârșit, am ras brânza, am amestecat totul bine și am servit găluștele presărate cu șunca prăjită crocant.

Niciun comentariu :

Trimiteți un comentariu